EN
Menu
Späť na všetky aktuality

#2 Inteligentne o umelej inteligencii

21.12.2023 - 16:44
P. Kušnír

#2 Ako dosiahnuť ešte lepšie výstupy z grafických AI?

Čím lepšie zadanie, tým lepší výstup. Platí to v kreatívnej práci ľudí, ale aj umelej inteligencie. V prechádzajúcom článku sme sa pozreli na to, ako sa dajú rôzne AI nástroje využiť pri práci a uľahčiť ju čo najviac. Dnes sa bližšie pozrieme na umelú inteligenciu, ktorá dokáže vytvoriť pozoruhodné umelecké diela. Tie môžete využiť nielen v marketingovej komunikácii, ale aj ako ilustrácie kníh či vlastné pozadia obrazoviek. Hoci je otázka autorských práv a miery inšpirácie AI reálnym artworkom diskutabilná, v tomto článku sa chceme zamerať skôr na to, ako vyťažiť z Midjourney a iných grafických AI 🤖 čo najviac.

Aby sme mohli rozobrať zadanie pre takéto AI podrobnejšie, musíme si na začiatok vysvetliť pár pojmov. V procese tvorby grafických výstupov pomocou AI natrafíte na slovo prompt – voľnejší preklad z angličtiny by bol výzva či nabádanie.

Prompt je krátka textová fráza, ktorú AI interpretuje s cieľom vytvoriť želaný obraz. Aby bolo ešte jasnejšie, ako sa z vášho textu stane obraz, je dôležité spomenúť, ako Midjourney bot a iné grafické AI váš text analyzujú. 🎨

Väčšina týchto nástrojov rozloží váš zadaný text (prompt) na menšie časti, ktoré nazývame tokeny. Tie začne AI porovnávať so svojimi tréningovými dátami a následne ich použije na vygenerovanie obrazu. To je dôvod, prečo na dobre zadanom texte záleží. AI váš text analyzuje slovo po slove a porovnáva s informáciami, ktoré má k dispozícii, aby vytvorila obraz čo najvernejší vašej predstave a svojim skúsenostiam.

📝 Ako na pokročilé prompty?

Prompt môže byť prakticky čokoľvek – jedno slovo, veta, dokonca aj jednoduché emoji. Na to, aby ste však získali výstup, po ktorom túžite, využite čo najpresnejšie opisy. Zadaný vstupný text pre Midjourney môže obsahovať až 3 formálne časti:

  1. Predlohu

    URL predlohy vkladajte vždy na začiatok, aby ste AI naviedli smerom na preferovaný štýl výslednej grafiky.

  2. Vstupný text

    Samotný opis toho, čo chcete, aby AI vygenerovala.

  3. Formálne paramtere

    Limity, v ktorých sa má AI pohybovať. Napríklad pomer strán, typ objektívu, rozlíšenie a pod.

⚙️ Formátovanie zadaného textu

Vstupný text nemusí byť komplexný, no nedá sa potom očakávať obrázok podľa vlastných predstáv. AI dokáže obraz vygenerovať naozaj aj z jedného slova. Čím však bude váš text opisnejší a lepší, tým unikátnejší výsledok dostanete. Nie je to len o dĺžke textu, lebo ani extrémny prípad niekoľkoriadkového promptu nemusí priniesť žiadaný výstup. Sústreďte sa na obsah a konceptualizujte do slov svoju predstavu.

Väčšina AI dokonca nevníma ani štylistiku, gramatiku, skladbu viet a tvaroslovie rovnako ako my ľudia. Dôležité je čiarkami oddeľovať významy, ktoré chcete vo výslednom obrázku vidieť. V čom však Midjourney a iné AI vynikajú, sú práve významy slov. Pre umelú inteligenciu nie je slovo miniatúrny len obyčajným synonymom slová malý. AI môže vnímať škálovanie veľkosti a dôraz kladie na naučený význam, preto miniatúrny zobrazí inak ako malý. Pri zadávaní textu preto uvažujte, čo je pre vás dôležité.

Ak už máte vstupný text vytvorený, prečítajte si ho ešte raz. Ak je to možné, odstráňte slová, ktoré v ňom nie sú potrebné. Na oddelenie myšlienok využite radšej čiarky alebo zátvorky ako spojky.

Je dôležité, aby ste chápali, že AI prehodnocuje tokeny samostatne. Ak zadaný text bude napríklad obsahovať slovné spojenie ”záhrada bez stromov” je dosť možné, že váš výsledný obrázok bude obsahovať stromy. 🌳 Ideálne je, ak prompt bude hovoriť o tom, čo na obrázku chcete a nie o tom, čo tam nechcete.

Prompt: an elegant beauty wearing a sapphire & bronze with teal accent brocaded fabric evening gown, styled in the inspiration of art nouveau portraits with bold lines, mesmerizing eyes, editorial pose, flowing fabric, risograph printing

 

Šablóna, ktorá vám pomôže

Chce to tréning a po pár výtvoroch si uvedomíte, ako AI premýšľa. Aby ste sa však nestratili v množstve odporúčaní, pripravili sme pre vás šablónu, ktorá by vás mala pri každom pokuse o nový obrázok nasmerovať.

Na úvod vyskúšajte tento vzorec:

PRÍDAVNÉ MENO + PODSTATNÉ MENO + SLOVESO + ŠTÝL

Ak chcete, pridajte ešte ďalšie detaily pomedzi slová v tomto vzorci a vytvárajte nové obrazy.

Prompt: majestic pirate ship soaring on clouds in the distance, detailed pixel art, epic sky, fantasy, magical

 

Zamerajte sa na to, aby vaše vstupné texty obsahovali:

OBJEKT (osoba, zviera, objekt, lokácia a pod.),
🖼️ MÉDIUM (ilustrácia, kresba, maľba olejovými farbami a i.),
🌤️ PROSTREDIE (interiér, exteriér, štúdiový priestor, pod vodou atď.),
🎨 FARBY (živé, pastelové, monochromatické či pastelové),
💡SVETLO (ambientné, jemné, neónové a i.),
😊 DOJEM (pokojný, energetický a pod.),
📷 KOMPOZÍCIU (napríklad portrét, vtáčia perspektíva, fish-eye).

Nebojte sa experimentovať, pretože chybu urobiť nemôžete. Skúšajte rôzne štýly a objekty a tvorte s vedomím, že vaša predstavivosť a kreativita je tu kľúčová. 🙂

Ďalšie články zo série Inteligentne o umelej inteligencii už čoskoro.

Pavol Kušnír Senior Copywriter

Ďalšie články

6 krokov ako zaujať

Chcete vytvoriť posolstvo, ktoré skutočne zarezonuje a nezmizne z mysle vašich zákazníkov hneď, ako sa s ním stretnú?

Vyťažte maximum z kampaní pomocou A/B testovania

Marketing sa neustále mení. To, čo fungovalo pred rokom, dnes už nemusí. Preto je dôležité mať nástroj, ktorý nám pomôže optimalizovať kampane v reálnom čase.

Kreatívny proces pri tvorbe reklamy(v skratke)

Tipy a triky jedného kreatívneho riaditeľa