EN
Menu
Späť na všetky aktuality

Google Analytics 4

30.06.2023 - 10:16
M. Szepeši

Google ukončuje používanie svojej rozšírenej služby Universal Analytics (pre bežných užívateľov skôr známy iba ako Google Analytics). 1.7.2023 tak prestanú do vašich UA tiecť dáta. Žiadne strachy, budete ich totiž mať k dispozícii ešte minimálne pol roka. Avšak, odporúča sa ich zálohovať v prípade, že Google úplne odstaví túto službu. Ako náhradu vám ponúka novú verziu, a to Google Analytics 4. Tento nástroj je však postavený trochu odlišne ako pôvodný, preto vám môže spočiatku robiť problém odreportovať údaje, ktoré ste mali v UA k dispozícii na pár klikov.

 

Ešte nemám GA4, čo mám urobiť?

Zmigrované UA vlastníctva

Ak ste vlastníkom UA, Google za vás pravdepodobne zmigroval vaše UA vlastníctvo do novej GA4. Stalo sa to pravdepodobne 1.3.2023.

Toto však nie je želaný stav.

Táto automatická migrácia vo všeobecnosti úplne presne nefunguje, prenesie niektoré filtre a pár nastavení. Zároveň neviete zhodnotiť, čo sa nastavilo a čo nie. Vyžaduje si to kontrolu všetkých nastavení. Ak ju vynecháte, môžete vo finále reportovať údaje, ktoré sú nepresné.

Ako zistím, či je moje Universal Analytics vlastníctvo prepojené s GA4?

Informácia sa nachádza v nastaveniach (admin) účtu pod konkrétnym vlastníctvom v sekcii GA4 Setup Assistant.

V takom prípade odporúčame zrušiť toto prepojenie a nastaviť si to ideálne cez Google Tag Manager (vysvetlíme v nasledujúcich krokoch).

Ak si s týmto nastavením neviete dať rady, kontaktujte nás, radi vám pomôžeme.

KONTAKTOVAŤ PROMISEO

Nemigrované UA vlastníctva

V prípade nemigrovaného vlastníctva je nastavenie na vás.

Máte 2 možnosti:

  • Prvou možnosťou je nasadiť sledovací kód priamo na svoju webovú stránku
  • Druhou odporúčanou možnosťou je nasadenie cez Google Tag Manager (GTM)

 

Druhá alternatíva je ideálna kvôli samotným možnostiam, ktoré GTM ponúka. Vo veľkej miere odbremeňuje zapojenie IT, umožňuje vám na web nahrávať ďalšie sledovacie kódy, spravovať súhlasy užívateľov, importovať cookie lištu, zjednodušiť prácu pri nastavení rozšíreného merania pri e-shopoch a jednoducho nastaviť server side tracking.

V tomto článku sa budeme venovať situácii, v ktorej si prostredníctvom GTM nastavíme GA4.

 

Analyzovanie výsledkov v GA4

Disclaimer: Na úvod by som rád poznamenal, že GA4 je stále vo vývoji a Google pridáva stále nové funkcie. Môže sa teda stať, že v čase, keď bol tento článok publikovaný neboli niektoré funkcie dostupné.

Prehľad metrík

Niektoré metriky v GA4 sú oproti pôvodným UA metrikám aktualizované, iné zas ostali nezmenené. V nasledujúcej tabuľke je zoznam základných metrík, ktoré sa v GA4 používajú, ich vysvetlenie a prislúchajúca UA metrika (ak je ich možné priradiť).

GA4 Metrika Anglický názov Stav metriky Popis UA Metrika
Užívatelia Users Nezmenená Táto metrika vám umožňuje merať počet jedinečných používateľov, ktorí zaznamenali udalosť. Users
Relácie Sessions Nezmenená Počet relácií, ktoré sa začali na vašom webe alebo vo vašej aplikácii.

Relácia je obdobie, počas ktorého používateľ interaguje s vaším webom alebo aplikáciou.

Relácia sa spustí, keď používateľ:
otvorí aplikáciu v popredí, zobrazí stránku alebo obrazovku a nie je práve aktívna žiadna relácia (napr. jeho predchádzajúca relácia vypršala).
Relácia sa predvolene skončí (vyprší) po 30 minútach nečinnosti používateľa.

Sessions
Relácie s interakciou Engaged sessions Nová Počet relácií, ktoré trvali aspoň desať sekúnd, prípadne zahŕňali aspoň jednu konverznú udalosť alebo aspoň dve zobrazenia stránky alebo obrazovky.

Táto metrika je opakom metriky Bounce Rate v UA.

Bounce Rate
Priemerný čas interakcie na reláciu Average engagement time per session Nová Priemerný čas interakcie na reláciu

Priemerný čas interakcie = celkové trvanie interakcií používateľov / počet aktívnych používateľov

Nie je
Relácie s interakciou na používateľa Engaged sessions per user Nová Priemerný čas interakcie na používateľa

Priemerný čas interakcie = celkové trvanie interakcií používateľov / počet aktívnych používateľov

Nie je
Počet udalostí na reláciu Events per session Aktualizovaná Priemerný počet udalostí na reláciu Events
Miera zapojenia Engagement rate Nová Percento relácií, ktoré boli reláciami s interakciou (ďalšie informácie)

Miera interakcie = relácie s interakciou / celkový počet relácií.

Miera interakcie je opakom miery okamžitých odchodov.

Nie je
Počet udalostí Event count Aktualizovaná Počet spustení udalostí používateľmi Events
Konverzie Conversions Aktualizovaná Počet spustení konverznej udalosti používateľmi Goals
Celkové výnosy Total revenue Aktualizovaná Revenue

Report zdroja návštev (source/medium)

Medzi najzákladnejšie reporty v Universal Analytics patril report návštevnosti podľa zdroja a média. Tento report ste mohli nájsť v sekcii Acquisition -> All Traffic

Momentálne ho môžete nájsť v GA4 v časti Acquisition.

Je rozdelený na 2 časti:

  • User acquisition
    • Reportuje dáta podľa zdroja a média, ktoré mal užívateľ pri PRVEJ zaznamenanej návšteve vášho webu.
    • Ak návštevník prišiel prvýkrát na web z Google/organic, tento zdroj a médium sa zaznamená ako First Source a First Medium. V prípade, že užívateľ urobí konverziu napr. pri tretej návšteve zo zdroja Facebook/cpc, v reporte sa zobrazí konverzia pri zdroji Google/organic.
  • Traffic acquisition
    • Reportuje dáta podľa zdroja a média, ktoré mal užívateľ pri všetkých návštevách webu.
    • Tento report je postavený na rovnakom princípe ako bol pôvodný v UA.

Report e-shopu

Ak vás zaujíma, čo sa deje vo vašom e-shope, poslúži vám na to rýchly prehľad v časti Monetisation.

V sekcii máte na výber jednoduché reporty:

  • E-commerce purchases
    • Prehľad produktov podľa zobrazení v e-shope, koľkokrát bol produkt pridaný do košíka, koľko krát bol produkt kúpený a celkový výnos z produktu.
    • Tento prehľad si môžete zobraziť aj podľa kategórií produktov a značky produktov.
  • User purchase journey
    • Jednoduchý prehľad nákupného procesu užívateľa.

Report splnených cieľov

Ak nevlastníte e-shop, ale zbierate leady napríklad z kontaktného formulára, prípadne je pre vás dôležitá iná konverzia, tieto dáta nájdete v sekcii Engagement -> Conversions.

Je dôležité podotknúť, že konverzie si musíte nastaviť samostatne, GA4 to neurobí za vás. Toto nastavenie je možné vykonať v Admin sekcii, v časti Events.

Tu si potom musíte zvoliť konkrétny event, ktorý je pre vás konverzným. Takto sa z obyčajného eventu stane konverzia.

Máte nejaké otázky alebo chcete pomôcť? Ozvite sa nám a my sa o vaše Google Analytics 4 postaráme.

Matúš Szepeši SEO/Data/IT Specialist

Ďalšie články

Kreatívny proces pri tvorbe reklamy(v skratke)

Tipy a triky jedného kreatívneho riaditeľa

Priprav sa na nové ochranné zóny na Instagrame

Instagram je neustále sa vyvíjajúcou platformou, ktorá od svojho vzniku prešla množstvom zmien, najmä v oblasti formátov a pomerov strán príspevkov. Spočiatku umožňoval Instagram pridávať príspevky iba vo štvorcovom formáte. Po niekoľkých rokoch platforma pristúpila k veľkej zmene a umožnila používateľom pridávať príspevky v rôznych iných formátoch, čím ponúkla viac priestoru pre kreativitu a nové možnosti vizuálneho vyjadrenia.

15 rokov kreativity, partnerstiev a nezabudnuteľných momentov

Promiseo dosiahlo významný míľnik – už 15 rokov píšeme príbeh úspechu na marketingovom trhu!