Je pre teba kreatívna tvorba v marketingu záhadou? Nevieš, čo to vlastne tí ideamakeri v agentúrach robia? Možno sa už tvorbe venuješ a len by si chcel(a), aby bol tvoj obsah na sociálnych sieťach nápaditejší a funkčnejší? Nikam nechoď, v nasledujúcich riadkoch ti prezradím svoj reálny proces tvorby kampaňových alebo obsahových nápadov.
Prečo je vlastne kreativita pri reklame a obsahovom marketingu dôležitá?
Jednoducho preto, že kreativita získava pozornosť a vďaka tomu sa ľahšie šíri a predáva. Získať si pozornosť a niečo predať je v dnešnej dobe čím ďalej, tým náročnejšie.
Čo všetko patrí k môjmu postupu?
Napozerám si všetko, čo je ohľadom klienta k dispozícii: brief, podklady, sociálne siete, referencie, vyhľadám si články, konkurenciu, príklady zo zahraničia – čokoľvek.
Poznačím si všetko, čo si všimnem. Niečo ma zaujme? Niečo sa v príspevkoch opakuje? Niečo mi to pripomína? Všetko si zapisujem.
Ideálne si ešte potom s klientom dám osobný „briefing”, kde mi zadanie vysvetlí svojimi slovami a zodpovie prípadné otázky, ktoré mi vyplynú z výskumu.
Pokiaľ sa chcem dozvedieť niečo o zmýšľaní cieľovej skupiny, ideálne je začať rozhovorom s niekým, kto do nej patrí. Ak nikoho nemám k dispozícii, pomôžem si umelou inteligenciou.
AI využívam napríklad aj vtedy, keď si chcem spraviť prehľad o konkurencii, o stereotypoch v klientovom segmente, ale aj o klišé danej kategórie. Ďalším dobrým zdrojom „insightov” cieľovej skupiny sú hodnotenia produktov a služieb či špecializované fóra.
Následne sa zamyslím – viem si z toho niečo vypichnúť? Začala sa mi formovať v hlave nejaká idea? Viem využiť pop-kultúrne referencie alebo aktuálny trend? > Ak áno, o novej informácii sa snažím dopátrať viac, idem do hĺbky.
Keď už mám dostatočný prehľad o klientovi a divákovi, idem brainstormovať. Pri vymýšľaní nápadov si vypínam notifikácie aj autocenzúru. Vyhradím si čas len na túto konkrétnu činnosť. Prechádzam si postupne všetko, čo som si poznačil. Hľadám prepojenia, podobnosti, kontrasty – čokoľvek, kam ma myseľ bez obmedzení zavedie.
Ak sa pri tom dostanem do stavu „flow”, držím sa ho a nenechám sa rušiť (sorry jako). Neprechádzam na iné tasky, kým zo seba nedostanem všetko na papier alebo do poznámok. Tieto stavy sú vzácne, vysoko produktívne a veľmi si ich užívam.
Keď mi spomínaný stav skončí, narazím vo vymýšľaní na prekážku alebo mám blok, jednoducho prestanem. Prejdem na úplne inú tému (čím vzdialenejšiu, tým lepšie).
Po dlhšom čase, ideálne na druhý deň alebo po niekoľkých hodinách, sa vrátim späť k poznámkam. Prejdem si ich od začiatku, niečo možno upravím alebo pridám. Ak stále neviem pokračovať, posuniem sa k základnému kreatívnemu postupu.
Vzorový príklad: klient X chce vymyslieť príspevok na vianočné sviatky. Ako pri tom postupovať?
Rozdelím si hárok papiera alebo wordovský dokument na 2 stĺpce. Na jednu stranu si napíšem všetko, čo sa mi spája s klientom X a na druhú všetko spojené s kontextom Vianoc. Následne hľadám originálne a zaujímavé prepojenia medzi slovami z oboch stĺpcov.
Túto metódu využívajú profesionáli naprieč celou kreatívnou sférou. Napríklad v šou Jimmy Kimmel Live! vymýšľali vtip o tom, že v Disney majú novú figurínu Donalda Trumpa > pozri si, ako pri tom tento kreatívny postup aplikovali oni.
Keď už mám základné myšlienky s prepojením, rozvíjam ich > buď daný nápad cibrím do krásy s pomocou AI, alebo ho skonzultujem s kolegom, s niekým z cieľovej skupiny, alebo s úplným laikom. (samozrejme, pri všetkej NDA počestnosti 🙂)
Na záver, keď už mám ideu, s ktorou som spokojný, začnem ju osekávať, zjednodušujem ju na funkčný základ a dávam jej vizuálnu podobu. Zároveň konzultujem s ostatnými a doťahujem do dokonalosti.
Spoločnému brainstormingu by na zvýšenie efektivity mal vždy predchádzať individuálny brainstorming. Vďaka tomu prichádzame s rôznorodejšími nápadmi, nemusím ich z kolegov ťahať ako z chlpatej deky, neplytváme časom a neustále napredujeme. Na spoločný meeting tak prichádza každý z tímu so svojím materiálom. Postupne nadhadzujeme svoje nápady, s ktorými sa buď hráme ďalej, rozvíjame ich, alebo sa nimi necháme inšpirovať k niečomu úplne novému.
Tak čo, vyskúšaš niektorý z týchto postupov zapracovať do svojej pracovnej rutiny?
Alebo by si nebodaj chcel u nás robiť copywritera/ideamakera? Máš šťastie, práve teraz do svojho tímu hľadám niekoho, kto zvládol dočítať tento článok až do konca. Napíš mi na dusan.tatransky@promiseo.com a niečo spolu vymyslíme. 😉
Chcete vytvoriť posolstvo, ktoré skutočne zarezonuje a nezmizne z mysle vašich zákazníkov hneď, ako sa s ním stretnú?
Marketing sa neustále mení. To, čo fungovalo pred rokom, dnes už nemusí. Preto je dôležité mať nástroj, ktorý nám pomôže optimalizovať kampane v reálnom čase.
Instagram je neustále sa vyvíjajúcou platformou, ktorá od svojho vzniku prešla množstvom zmien, najmä v oblasti formátov a pomerov strán príspevkov. Spočiatku umožňoval Instagram pridávať príspevky iba vo štvorcovom formáte. Po niekoľkých rokoch platforma pristúpila k veľkej zmene a umožnila používateľom pridávať príspevky v rôznych iných formátoch, čím ponúkla viac priestoru pre kreativitu a nové možnosti vizuálneho vyjadrenia.