EN
Menu
Späť na všetky aktuality

Správny copywriter alias grammar nazi

27.05.2021 - 15:46
S. Uhaľová

Naši copywriteri denne chŕlia desiatky textov a zhrnuli pre vás niekoľko najčastejších chýb, z ktorých im behá mráz po chrbte. Ruku na srdce, ako by ste obstáli vy?

Vy sa hambíte, my sa hanbíme.

Raz a navždy. Existuje len jedna hanba. A tá, v ktorej namiesto písmena n použijete m, to nie je.

Môžme to takto napísať? Nemôžete!

Slová, ktoré spôsobujú fyzickú bolesť. A najviac nás bolí to, že ich počuť takmer všade, aj v mediálnom priestore, ktorý by mal byť gramaticky bezchybný. Slovo môžme neexistuje. Vyhoďte ho zo svojho slovníka.

Napadlo nám, že nápad vás napadnúť nemôže.

Napadnúť vás môže pes. Nápad vám napadne, používate teda väzbu s datívom – napadlo nám (datív – komu, čomu? nám), že by sme vám to tu tiež mohli spomenúť.

E-maily vidíme radi, ale vidieť niečo v e-maily nás irituje.

Skloňovanie slova e-mail má svoje pravidlá. V lokáli singuláru môžete dokonca použiť dvojtvar, ale ani jedným z nich nie je v e-maily. Tak ako teda? V e-maili, v e-maile. Bodka.

Mohla by si sa naučiť vykať, i vy by ste sa mohli.

Vykanie nie je žiadna veda. Sloveso je pri vykaní vždy v druhej osobe množného čísla – Povedali by ste mi, aj keď vás láka použiť sloveso v rode osoby, s ktorou hovoríte. No prídavné mená, radové číslovky, slová sám, rád a trpné príčastia zostávajú v jednotnom čísle a rode, ako oslovená osoba. Pre ženský rod teda platí – Boli ste spokojná? Prišli ste sama? Čo máte rada?, pre rod mužský – Boli ste spokojný? Prišli ste sám? Čo máte rád?.

Doporučiť neznamená odporučiť.

Nepleťte si doporučenie a odporučenie. Doporučený môže byť list, ak niečo navrhujeme, používame slovo odporúčať.

Perlička na záver – apríľ

My východniari radi všetko zmäkčujeme. Aj naše krásne ľubozvučné ľ je na východe o čosi ľubozvučnejšie. Ale nepridávajme ho aj tam, kam nepatrí. Apríl nie je apríľ.

 

S. Uhaľová

Ďalšie články

6 krokov ako zaujať

Chcete vytvoriť posolstvo, ktoré skutočne zarezonuje a nezmizne z mysle vašich zákazníkov hneď, ako sa s ním stretnú?

Vyťažte maximum z kampaní pomocou A/B testovania

Marketing sa neustále mení. To, čo fungovalo pred rokom, dnes už nemusí. Preto je dôležité mať nástroj, ktorý nám pomôže optimalizovať kampane v reálnom čase.

Kreatívny proces pri tvorbe reklamy(v skratke)

Tipy a triky jedného kreatívneho riaditeľa